[Error: Unable to find the property named 'MainTitle'.]

#folkbildning

Bloggen #folkbildning drivs av Folkbildningsrådet, med syftet att lyfta och analysera frågor av relevans för folkbildningen.

  • Vi folkbildare måste återerövra det radikala i vårt uppdrag för att möta dagens stora samhällsutmaningar

    22 juni 2020

    Folkbildningen har aldrig varit viktigare än nu när klyftor och polarisering ökar. Men genom att erövra det radikala i folkbildningens historia och uppdrag kan vi möta dagens kriser och samhällsutmaningar och fortsätta förändra världen till det bättre, skriver Sofia Walan på studieförbundet Bilda i en gästblogg hos Folkbildningsrådet.

    Läs mer
  • Med en blomkruka och dubbelhäftande tejp inleddes den digitala omställningen

    19 maj 2020

    Ställ inte in, ställ om löd uppmaningen från förbundet. Men hur gör man då? Det frågade sig Stina Näslund, verksamhetsansvarig på ABF Västernorrland. Med råd och tips från bekanta och kreativa lösningar ställdes verksamheten snabbt om och helt plötsligt nådde såväl högläsningar som allsång ut till ännu fler än tidigare. I en gästblogg skriver Stina om den omtumlande omställningen de varit med om och de nya lösningarna de hittat som de hoppas ta med sig i verksamheten även efter corona.

    Läs mer
  • Folkbildningen är en kraftfull resurs och experimentverkstad i arbetet med Agenda 2030

    Agenda203020 april 2020

    Folkbildningen är en viktig resurs i arbetet med Agenda 2030 med sin förmåga att snabbt ställa om för att möta nya behov i samhället. Folkhögskolor och studieförbund tar sig an en mängd olika utmaningar för att bidra till att lösa flera av agendans mål. Men folkbildningens frihet och särart måste värnas för att inte begränsa framväxten av nya kreativa lösningar. Det skriver Folkbildningsrådets generalsekreterare Maria Graner i ett blogginlägg.

    Läs mer
  • Strömbäcks folkhögskola tar hjälp av en lurvig pedagog med fyra tassar

    Folkhögskola/Asyl och etablering/FAMN6 april 2020

    Strömbäcks folkhögskola medverkar i projektet FAMN som bland annat syftar till att ta fram metoder för att nyanlända ska fullfölja sina studier på folkhögskola. En av de metoderna, som kan tyckas vara lite annorlunda men nytänkande, är att utbilda och så småningom anställa en skolhund. I sitt blogginlägg skriver folkhögskolläraren Anna Valbäck om hur Tjorven sprider glädje och trygghet på skolan och hjälper deltagare till studiero.

    Läs mer
  • Coronakrisen visar hur studiecirklar gör skillnad

    Studieförbund20 mars 2020

    Herman Geijer på ABF har länge lett studiecirklar i prepping och överlevnad. Idag, i och med Coronakrisen, skulle hela Sverige behöva just den kunskapen som delas i den typen av cirklar menar han. Det har ofta ifrågasatts om skattemedel verkligen ska gå till att diskutera hur man kan överleva till exempel en zombieapokalyps, men Hermans poäng är att om du är förberedd för det allra värsta tänkbara scenariot så klarar du alla typer av katastrofer. Det viktigaste av allt är att bygga nätverk...

    Läs mer
  • Jag vill ’tagga’ livet – graffiti för seniorer

    Livslångt lärande/Folkhögskola/Kultur3 februari 2020

    I folkbildningen sker ständiga möten över gränser. Att utmanas och testa nytt är en är en viktig del i det livslånga lärandet. Folkhögskolekursen ”graffiti för seniorer” är ett typexempel på hur ett oväntat möte mellan deltagare och ämne bidrar till just detta. "Det är något med kombinationen av en ungdomlig subkultur och seniora deltagare som framstår som en kontrast, som en motsättning" skriver Cecilia Bjursell, professor i livslångt lärande, om sin studie av kursen.

    Läs mer
  • Folkbildningen och hoten mot demokratin

    Folkhögskola/Demokrati12 december 2019

    Det bästa testet för hur en demokrati mår är att lyssna till hur samhället behandlar sina minoriteter. Det skriver Lena Posner-Körösi, ordförande för den judiska folkhögskolan Paideia och demokratiambassadör. I sitt blogginlägg utforskar hon viktiga möten över gränser och folkbildningens avgörande roll för att värna vår demokrati. I folkbildningen kan vi mötas både i våra likheter och olikheter.

    Läs mer