Seminarium i Almedalen om folkbildning och engagemang

Publicerad: 2015-07-01

Vad är det som engagerar de som studerar på folkhögskola och vilka motiv har cirkeldeltagarna för sitt ideella arbete? Det var utgångspunkterna för ett av Folkbildningsrådets seminarier i Almedalen.

Forskarna Lars Svedberg och Johan von Essen, Ersta Sköndal högskola, har gjort en specialstudie om folkbildningens roll inom ideella och informella insatser i det svenska samhället på uppdrag av Folkbildningsrådet. Undersökningen omfattar cirkeldeltagare, cirkelledare och folkhögskolans deltagare, och sätts i relation till svenskarnas engagemang i allmänhet.

- Anmärkningsvärt många deltagare från folkhögskola arbetar ideellt och de lägger fler timmar i veckan än genomsnittet, säger Lars Svedberg inför ett 60-tal åhörare i en av Campus Gotlands salar.

Studien visar att det finns ett tydligt samband mellan ideellt arbete och deltagande i folkbildningen. Och med tanke på hur många människor som deltar så bidrar folkbildningen på så sätt till att skapa en stabil infrastruktur för engagemang, men också till att direkt understödja den anmärkningsvärda stabilitet som kännetecknar den svenska befolkningens engagemang i ideellt arbete. Detta engagemang bidrar till ett vitalt samhälle.

Samtidigt finns det grupper i befolkningen som står helt utanför både folkbildningen och det övriga civila samhället, och som därmed saknar de resurser som medborgerligt engagemang för med sig.

Efter presentationen följde en paneldiskussion med Roger Mörtvik, statssekreterare, Utbildningsdepartementet, Christin Bierbrier, rektor, Röda Korsets folkhögskola och Sverker Sörlin, professor på KTH och ordförande i Folkuniversitetets förbundsstyrelse. Moderator var journalisten Jenny Aschenbrenner.

Se hela seminariet i det inbäddade videoklippet. Kan du inte se klippet? Klicka här för länk till You tube.

Klicka här för att se seminariet med text på Youtube