Start
Stäng
Om folkbildning
Visa undernavigation för Om folkbildning
Mål för den statliga folkbildningspolitiken
Folkbildningspolitiska frågor
Visa undernavigation för Folkbildningspolitiska frågor
Folkbildning med asylsökande
Regionala frågor
Visa undernavigation för Regionala frågor
Europeiska socialfonden
Nationell referensram för kvalifikationer – SeQF
Validering
Digital delaktighet
Visa undernavigation för Digital delaktighet
Rådslag 2014 för digital utveckling i folkbildningen
Visa undernavigation för Rådslag 2014 för digital utveckling i folkbildningen
Webb-tv: Varför rådslag om digital utveckling?
Projektmedel 2009-2013
Folkbildningens Vägval & Vilja
Visa undernavigation för Folkbildningens Vägval & Vilja
Bakgrund till Vägval & Vilja
Folkbildning’s Direction & Intent
Jämställdhetsintegrering i folkbildningen
Internationellt
Visa undernavigation för Internationellt
NVL
EAEA
ICAE
Folkbildningsrådets publikationer
Folkbildningens historia
Om folkhögskolan
Visa undernavigation för Om folkhögskolan
Statsbidrag
Etablering, arbetsmarknadsåtgärder och mänskliga rättigheter
Visa undernavigation för Etablering, arbetsmarknadsåtgärder och mänskliga rättigheter
Etableringskurs på folkhögskola
Mänskliga rättigheter
Studiemotiverande folkhögskolekurs
Svenska från dag ett
Demokratistärkande insatser inom folkbildningen
Yrkeskurs på folkhögskola
ESF-projektet FAMN
Yrkesinriktade utbildningar allmän kurs och särskild kurs på folkhögskola
Hur vi fördelar pengar till folkhögskolan
Hur vi säkerställer att pengarna används korrekt
Visa undernavigation för Hur vi säkerställer att pengarna används korrekt
Etik och gränsdragning
Kurstyper på folkhögskolan
Studeranderätt
Om studieförbund
Visa undernavigation för Om studieförbund
Statsbidrag
Etablering, arbetsmarknadsåtgärder och mänskliga rättigheter
Visa undernavigation för Etablering, arbetsmarknadsåtgärder och mänskliga rättigheter
Mänskliga rättigheter
Svenska från dag ett och Vardagssvenska
Demokratistärkande insatser inom folkbildningen
Uppsökande och motiverande insatser riktade till utrikes födda kvinnor
Svenska för föräldralediga
Arbetsmarknadsnära insatser på distans
Studieförbundens insatser med personer långt från arbetsmarknaden
Hur vi fördelar pengar till studieförbunden
Hur vi säkerställer att pengarna används korrekt
Visa undernavigation för Hur vi säkerställer att pengarna används korrekt
Etik och gränsdragning
Visa undernavigation för Etik och gränsdragning
Referensgrupp
Kvalitetsarbete
Granskning av studieförbundens verksamhet
Frågor och svar om statsbidrag till studieförbund
Visa undernavigation för Frågor och svar om statsbidrag till studieförbund
Statens syfte och folkbildningens uppdrag
Studieförbunden - ansvar och samverkan
Verksamhetsformer - studiecirklar, kulturprogram och annan folkbildningsverksamhet
Deltagande & tillgänglighet
Studieförbunden i samverkan
Folkbildningsrådets cirkeldeltagarpanel
För folkbildare
Visa undernavigation för För folkbildare
Jag jobbar på studieförbund
Visa undernavigation för Jag jobbar på studieförbund
Statsbidrag
Visa undernavigation för Statsbidrag
Återtag av statsbidrag
Särskilda bidrag
Visa undernavigation för Särskilda bidrag
Mänskliga rättigheter inom folkbildningen
Svenska från dag ett och Vardagssvenska
Demokratistärkande insatser inom folkbildningen
Uppsökande och motiverande insatser riktade till utrikes födda kvinnor
Svenska för föräldralediga
Arbetsmarknadsnära insatser på distans
Studieförbundens insatser med personer långt från arbetsmarknaden
Verksamhetsrapportering
Barnkonventionen
Dokumentbank med villkor och anvisningar
Jag jobbar på folkhögskola
Visa undernavigation för Jag jobbar på folkhögskola
Statsbidrag
Visa undernavigation för Statsbidrag
Återtag av statsbidrag
Fördelning 2018
Fördelning 2017
Särskilda bidrag
Visa undernavigation för Särskilda bidrag
Etableringskurs på folkhögskola
Mänskliga rättigheter inom folkbildningen
Studiemotiverande folkhögskolekurs
Svenska från dag ett
Demokratistärkande insatser inom folkbildningen
Yrkesinriktade utbildningar allmän kurs och särskild kurs
Verksamhetsrapportering
Studerandefrågor
Visa undernavigation för Studerandefrågor
Studiestöd
Studeranderätt
Visa undernavigation för Studeranderätt
Att göra en anmälan
Yttranden från FSR
Ledamöter
Stödmaterial för skolor
Avgifter vid folkhögskola
Behörighet och studieomdöme
Visa undernavigation för Behörighet och studieomdöme
Behörighetsintyg
Sveriges referensram för kvalifikationer (SeQF)
Visa undernavigation för Sveriges referensram för kvalifikationer (SeQF)
Allmän kurs och SeQF
Särskild kurs och SeQF
Barnkonventionen
Dokumentbank med villkor och anvisningar
Om Folkbildningsrådet
Visa undernavigation för Om Folkbildningsrådet
Hur styrs Folkbildningsrådet?
Visa undernavigation för Hur styrs Folkbildningsrådet?
Medlemmar
Representantskap
Visa undernavigation för Representantskap
Representantskapets protokoll
Styrelse
Visa undernavigation för Styrelse
Styrelseprotokoll
Styrdokument från staten
Statsbidrag till folkbildningen
Visa undernavigation för Statsbidrag till folkbildningen
Offentlighetsprincipen på Folkbildningsrådet
Statens syften med att stödja folkbildningen
Statistik
Visa undernavigation för Statistik
Statistik om folkhögskolan
Visa undernavigation för Statistik om folkhögskolan
SCB:s statistik om folkhögskolan
Regionsindelad folkhögskolestatistik 2019
Statistik om studieförbunden
Publikationer och remissvar
Visa undernavigation för Publikationer och remissvar
Rapporter
Visa undernavigation för Rapporter
Rapporter 2021
Visa undernavigation för Rapporter 2021
Lärartjänster i folkhögskolan 2019
Rapporter 2020
Visa undernavigation för Rapporter 2020
Cirkelns betydelser
Folkbildning med asylsökande 2019
Jämställd folkbildning
Mänskliga rättigheter inom folkbildningen 2019
Folkhögskolornas ekonomi 2018
Folkhögskolornas ekonomi 2019
Studieförbundens ekonomi 2019
Rapporter 2019
Visa undernavigation för Rapporter 2019
Studieomdömen i folkhögskolan 2018-2019
Yrkeskurser inom bristyrken 2018
Söktryck till folkhögskolorna 2019
Folkhögskolans pedagogiska personal 2019
Lärartjänster i folkhögskolan 2018
Studieförbundens ekonomi 2018
Folkbildning vid sidan av folkbildningsanslaget
Studiemotiverande folkhögskolekurs 2018
Etableringskurs på folkhögskola 2018
Folkbildning och regional kompetensförsörjning
När tilliten prövas
Cirkeldeltagares vägar till arbetsmarknaden
Folkbildning i marginaliserade stadsdelar
Digitalisering inom folkbildningen
Rapporter 2018
Visa undernavigation för Rapporter 2018
Kulturell bildning i folkhögskolans regi
Folkbildningen tar plats i de regionala kulturplanerna
Rapporter 2017
Visa undernavigation för Rapporter 2017
Studiemotiverande folkhögskolekurs
Folkbildning med asylsökande 2016
Etableringskurs på folkhögskola
Mänskliga rättigheter inom folkbildningen 2014-2016
Cirkeldeltagare från andra länder
Sfi på folkhögskola en kartläggning
Folk utanför folkbildningen
Folkbildningen i ESF 2014-2020
På egna eller andras villkor? Folkbildningen i ESF 2014-2020
Rapporter 2016
Visa undernavigation för Rapporter 2016
Etableringskurs på folkhögskola
Folkbildningens frihet och värde – Metaperspektiv på folkhögskolor och studieförbund
Kulturens Bildningsverksamhet – Ett nytt studieförbunds väg in i folkbildningen
Rapporter 2015
Visa undernavigation för Rapporter 2015
Steget vidare – undersökning bland folkhögskolans deltagare 2013
Folkbildningen i det svenska civilsamhället
Folkbildningen och Europeiska socialfonden
Jämställdhet inom folkbildningen
Läsfrämjande insatser
Digital delaktighet och flexibelt lärande i folkbildningen
Rapporter 2014
Visa undernavigation för Rapporter 2014
Resultat och konsekvenser av Rådslag 2014 om digital utveckling
Att styra eller icke styra?
Kulturprogrammens betydelse för kulturutövarna
Jämställdhetsinsatser med särskild inriktning på romska kvinnor
Cirkeldeltagare efter 65 – livskvalitet och aktivt medborgarskap
Kulturprogrammens betydelse för deltagarna
Kvalitetsarbete inom folkbildningen
Cirkelledare - folkbildningens fotfolk och drivkraft
Flexibelt lärande inom folkbildningen
Folkbildning och regionala kulturplaner
Rapporter 2013
Visa undernavigation för Rapporter 2013
Folkbildning 2013 – Årsskrift om folkbildningen i samhället
Implementering av nya bidragsmodeller
Folkbildningens arbete med flexibelt lärande och digital delaktighet
Att vara folkhögskollärare
Kulturprogrammens betydelse för lokalsamhället
Folkhögskolor, studieförbund och regionala kompetensplattformar
Lärande boende? En kartläggning av folkhögskolans internat
Kvalitetsarbetet inom folkbildningen
Rapporter 2012
Visa undernavigation för Rapporter 2012
Folkbildning 2012 – Årsskrift om folkbildningen i samhället
Flexibelt lärande folkbildning - varför, för vem och hur gör man?
Förstärkta folkbildningsinsatser avseende EU 2009-2011
Tradition, resurs eller nödvändighet? Om relationerna mellan folkhögskolor och deras huvudmän
Ett system som alla kan leva med - delrapport 1 i utvärderingen av nya statsbidragsmodeller till studieförbund och folkhögskolor
Kvalitetsarbetet och utvecklingen av verksamheten inom folkbildningen
Rapporter 2011
Samlad bedömning
Foldrar och broschyrer
Visa undernavigation för Foldrar och broschyrer
Fakta om folkbildningen
Folkbildning med asylsökande
Studiemotiverande folkhögskolekurs
Etableringskurs på folkhögskola
Dina rättigheter på folkhögskola
FAMN – Folkhögskola som arena för metodutveckling med nyanlända
Årsredovisning
Budgetunderlag
Remissvar
Visa undernavigation för Remissvar
Remisser 2020
Remisser 2019
Remisser 2018
Remisser 2017
Remisser 2016
Visa undernavigation för Remisser 2016
Uppehållstillstånd för studier på gymnasial nivå
En funktionshinderspolitik för ett jämlikt och hållbart samhälle
Kraftsamling mot antiziganism
Samordning, ansvar och kommunikation – vägar till ökad kvalitet i utbildningen för elever med vissa funktionsnedsättningar
Nivåplacering av folkhögskolans allmänna kurser i den nationella referensramen för kvalifikationer för livslångt lärande
Validering med mervärde
Folkbildningens bidrag till Sveriges genomförande av Agenda 2030
Ändring i fråga om sysselsättning för asylsökande och kommunplacerig av ensamkommande barn
Promemoria om ett nytt ersättningssystem för mottagande av ensamkommande barn och unga
Promemorian studiestartsstöd - ett nytt rekryterande studiestöd
Palett för ett stärkt civilsamhälle
Förslag till skrivelsen Policyramverk för det svenska utvecklingssamarbetet
Skatteverkets promemoria Samordningsnummer till asylsökande (Ds 2016:7)
Tolkningstjänst för vardagstolkning
EU på hemmaplan
2014 års Demokratiutredning Låt fler forma framtiden!
Museiutredningens slutbetänkande Ny museipolitik
Kulturrådets delredovisning om kulturverksamhet i vissa bostadsområden
Rätt till behörighetsgivande utbildning inom Komvux
Yrkesprogramsutredningens slutbetänkande Välja yrke
Förslag till föreskrifter för ansökan om nivåinplacering av kvalifikationer till den svenska referensramen, SeQF
Beställ rapporter, foldrar & broschyrer
Aktuellt
Visa undernavigation för Aktuellt
Nyheter
Visa undernavigation för Nyheter
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
Visa undernavigation för 2012
Vi söker en ekonom, en handläggare och en vikarie till kontorsservice
Istället för julkort stödjer vi flickors rätt till utbildning
Svaret på framtidens folkbildning finns i kristallkulan
Didaktikens verktyg - en guldgruva för folkbildare
Uppföljning av folkbildningens flexibelt lärande
Värdet av folkbildning viktigt för statssekreteraren
Vill du jobba som vikarierande webbansvarig?
Fortsatt högt söktryck på folkhögskolan
Folkbildningsutredningen överlämnad till regeringen
Politiskt stöd för förrehablitering inom folkbildningen
Thor förespråkar ett flexibelt lärande i folkbildningen
Utökad satsning på Studiemotiverande folkhögskolekurs för personer över 25 år
Studiemotiverande folkhögskolekurs – en andra chans för ungdomar
Se hearingen med Folkbildningsutredningen
Fler elever i Allmän kurs på folkhögskola i regeringens budget
Information inför hearingen med Folkbildningsutredningen
Maria Arnholm besökte Folkbildningsrådet
Arbetet med Folkbildningens Vägval & Vilja fortsätter
Klart med nya behörighetsregler för folkhögskolan
Seminarium Almedalen: Bryr sig den regionala kulturen om folkbildningen?
Seminarium Almedalen: Folkhögskolan är en dörröppnare till arbetsmarknaden
Modellen för statsbidrag till studieförbund och folkhögskolor utvärderas
Gå kurs i nätpedagogik och flexibelt lärande
Vill du jobba som handläggare till verksamhetsuppföljning?
Webb-tv: Inför seminarium om folkbildning och regionala kulturplaner
Sista veckorna att lämna synpunkter på Folkbildningens Vägval & Vilja
Det gäller att finnas till hands – med kaffepannan på
Webb-tv: Inför seminarium om folkhögskolan på Almedalen
Åtta ansöker om att få del av statsbidrag till folkbildning
Med tro och tvivel på folkbildningens framtid
Lyft för folkbildningen i Sveriges nationella reformprogram
KlickIT – konsten att hitta luft mellan bokstäverna
Studeranderätten stärks på Örebro folkhögskola
På Furuboda blev jag den jag är idag
Tillfälliga jobb istället för studier för arbetslösa unga
Folkbildningens framtidsutmaningar i centrum för diskussion
Bedömning av statsbidrag till folkbildning visar på nöjda deltagare
Webb-tv: Kurs på folkhögskola motiverar arbetslösa ungdomar
Extra pengar kan ge fler möjlighet till gymnasiekompetens
Många och välutbildade lärare på folkhögskolan
Förslag om nya studieomdömen på folkhögskolan
Webb-tv: Studieförbund om en öppen och tillgänglig verksamhet
Folkbildningsrådet söker en kommunikatör
Ny statistik över verksamheten i folkhögskolor och studieförbund
Kvalitetsarbetet fortsätter inom folkbildningen
Deltagarna motiverade men för få på studiemotiverande folkhögskolekurs
Folkbildningens Vägval & Vilja ut på remiss
Folkbildningsrådet förstärker sin utvärdering och kommunikation
Nya kurser kring nätpedagogik för folkbildare
Nya tillträdesregler till högskolan för folkhögskolestuderande
Folkbildningsaktuellt
#folkbildning
Visa undernavigation för #folkbildning
Studieförbunden bedriver livsviktigt arbete på funktionsrättsområdet
Året på folkhögskola blev min andra chans
Det livslånga lärandet utanför våra gränser
Idén med det fria är att det ska vara fritt
Vi folkbildare måste återerövra det radikala i vårt uppdrag för att möta dagens stora samhällsutmaningar
Med en blomkruka och dubbelhäftande tejp inleddes den digitala omställningen
Folkbildningen är en kraftfull resurs och experimentverkstad i arbetet med Agenda 2030
Strömbäcks folkhögskola tar hjälp av en lurvig pedagog med fyra tassar
Coronakrisen visar hur studiecirklar gör skillnad
Jag vill ’tagga’ livet – graffiti för seniorer
Folkbildningen och hoten mot demokratin
Folkbildning växer fram på odlingslotterna i orten
Världens mysterier
Orten myllrar av folkbildning och organisering
Kan podcasts vara folkbildande?
Folkbildningens roll för det kulturella uppvaknandet
Folkets hus viktiga mötesplatser för bildning i hela landet
Bland livsnjutare och världsförbättrare
Vilken roll vill folkbildningen spela på regional nivå?
Folkbildningens viktiga roll för digitaliseringen
Lärandet och den sociala gemenskapen i studiecirklar är viktig för många äldres välmående
Hög tid för ett lärarlyft i folkhögskolan!
Inom folkbildningen sker en stor del av det viktiga demokratiska samtalet
Folkhögskola – en motkraft till utanförskap
Vi behöver tala om mänskliga rättigheter
Folkbildningens verksamhet med asylsökande borde bli permanent
Få satsar på livslångt lärande
Folkbildningen viktig för digital inkludering
Att hitta vägar till utbildning för de längst ifrån studier och arbete
Tillit och tilltro som styrning resulterar i deltagarfokus
Filialer i folkhögskolan – såväl utmaning som möjlighet
”Folkbildningen står för nya chanser och en välkomnande attityd gentemot alla”
”Jag själv är ett exempel på hur folkbildningen kan påverka ens livssituation”
”Kulturen är lika viktig som luften vi andas, den utvecklar demokratin och vår kunskap…”
”Den svenska folkbildningen kan bidra till att hålla vårt samhälle samman.”
Vem rustar för framtidens behov av kunskap?
Tre tips för att komma igång med jämställdhetsarbetet
Trender som formar folkbildningen
Hur möter vi olika och särskilda behov i folkbildningen?
Folkbildningens företrädare summerar året som gått och blickar framåt
Folkhögskolan – en väg framåt för sfi-undervisningen?
Stort intresse för svensk folkbildning i Sydkorea
EU:s vuxenutbildningspolitik i svensk folkbildning
Folkbildningen ska arbeta systematiskt med ojämställdhet
Att matcha rätt
Vadå validering?
Regional utveckling och kompetensförsörjning
Vad har Agenda 2030 med folkbildning att göra?
Motionsstopp!
Kalendarium
Kurage
Information från Folkbildningsrådet om coronaviruset
Visa undernavigation för Information från Folkbildningsrådet om coronaviruset
Vad gäller för folkhögskolorna
Vad gäller för studieförbunden
Press
Kontakta oss
Visa undernavigation för Kontakta oss
Personal
Tillgänglighet
Lediga tjänster
Folkbildningsrådets personuppgiftshantering
Om webbplatsen
Visa undernavigation för Om webbplatsen
Tillgänglighetsredogörelse för folkbildningsradet.se
Prenumerera på nyhetsbrev eller få uppdateringar via RSS
Translations
Visa undernavigation för Translations
English
Visa undernavigation för English
What is folkbildning?
The folk high schools
The study associations
The Swedish National Council of Adult Education
Teckenspråk
Publikationer
Teckenspråk
Translations
Publikationer
Teckenspråk
Translations
Sök
Meny
Om folkbildning
Om folkhögskolan
Om studieförbund
För folkbildare
Om Folkbildningsrådet
Hur styrs Folkbildningsrådet?
Statsbidrag till folkbildningen
Statistik
Publikationer och remissvar
Rapporter
Samlad bedömning
Foldrar och broschyrer
Årsredovisning
Budgetunderlag
Remissvar
Beställ rapporter, foldrar & broschyrer
Aktuellt
Press
Kontakta oss
Lediga tjänster
Folkbildningsrådets personuppgiftshantering
Om webbplatsen
Translations
Årsredovisning
Senast uppdaterad: 2015-04-17
Tweet
Dela
Varje år lämnar Folkbildningsrådet sin Årsredovisning med verksamhetsberättelse till regeringen.
Årsredovisning med verksamhetsberättelse 2019
Årsredovisning med verksamhetsberättelse 2018
Årsredovisning med verksamhetsberättelse 2017